سخنان رئیس‌جمهور در رسانه ملی اقناع کننده نبود-راهبرد معاصر
ایمانی کارشناس مسائل سیاسی:

سخنان رئیس‌جمهور در رسانه ملی اقناع کننده نبود

روحانی با اظهارات خود در رسانه ملی، به هیچ عنوان در اقناع افکارعمومی موفق نبود چراکه شواهد و دلایلی که ایشان در ایجاد شرایط قتصادی امروز کشور نام بردند با شرایطی که مردم با آن روبرو هستند و مشاهده می کنند سازگاری ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 07
کد خبر: ۵۰۰

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ پس از گفت و گوی تلویزیونی روحانی به نظر می رسد افکار عمومی چندان رضایتی از ادله ی روحانی درخصوص ریشه های گرانی و معضلات اقتصادی امروز ندارند. ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با "راهبرد معاصر" در خصوص همین موضوع تاکید کرد: روحانی با اظهارات خود در رسانه ملی، به هیچ عنوان در اقناع افکارعمومی موفق نبود چراکه شواهد و دلایلی که ایشان در ایجاد شرایط قتصادی امروز کشور نام بردند با شرایطی که مردم با آن روبرو هستند و مشاهده می کنند سازگاری ندارد.


وی ادامه داد: آقای روحانی در حالی افزایش نرخ ارز را به اغتشاشات دی ماه 96 ارتباط دادند که ریشه اصلی این موضوع به ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت بازمی گردد. الببته این حرف درست است که ناامنی و اغتشاش می تواند ایجاد بحران اقتصادی را تسریع بخشد اما نمی تواند عامل اصلی در شکل گیری وضعیت امروز اقتصاد کشور نام بگیرد.


ایمانی با بیان اینکه همگان می دانند بخش عمده مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت نرخ ارز و طلا و گران شدن کالاهای اساسی مربوط به سیاستگذاری های اشتباه تیم اقتصادی دولت است یادآور شد: این مهم در پی بی مبالاتی دولت در افزایش نقدینگی و توزیع ناصحیح ارز و سیاست های پولی اشتباه صورت گرفته است.


این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی مقاومت روحانی در برابر تغییر تیم اقتصادی و تئورسین های این حوزه را با سه دلیل تشریح کرد و البته تاکید کرد: تغییر افراد بدون تغییر افکار و سیاست های اقتصادی دولت بی نتیجه است.


او یکی از دلایل پافشاری و اصرار روحانی بر حفظ تیم اقتصادی با وجود فشار نخبگان و افکارعمومی برای تغییر رویه را به شخصیت او مربوط دانست و گفت: بخشی ازین موضوع به روحیات شخص روحانی برمی گردد. اگر شخصیت روحانی را طی 30 سال اخیر مورد مطالعه قرار دهید به این جمع بندی خواهید رسید که ایشان در تغییرات بسیار هراسناک و ترسو هستند و خیلی کم و سخت دست به تغییر افراد می زند.


وی در تشریح و احتمال در پافشاری دولت در حفظ سیاست های فعلی اقتصادی گفت: شاید روحانی تصور می کند سیاست های فعلی دولت کاملا درست است و نظر کارشناسان را در این زمینه قبول نداشته باشد. من امیدوارم این تحلیل که روحانی قصد دارد با پافشاری بر سیاست های اقتصادی خود هرم قدرت و حاکمیت را تحت فشار قرار دهد درست نباشد، البته معتقدم روحانی هرگز قصد ندارد عامدانه کشور را دچار بحران کند و او را شخصی سالم می دانم اما به هرشکل ایشان دیدگاه های خاص سیاسی خود را دارند.


ناصر ایمانی همچنین به حلقه اول روحانی اشاره کرد و گفت: دلیل سوم نیز می تواند این باشد که اساسا مطرح کردن تغییر نفرات و اندیشه های اقتصادی در دولت به حلقه اول ایشان مربوط می شود و آن ها اشخاصی همچون واعظی، نهاوندیان و نوبخت هستند که به تعبیری خط قرمز روحانی به حساب می آیند. به همین دلیل رئیس جمهور حاضر به تغییر این نفرات و دمیدن روحی تازه در کالبد اقتصاد کشور نیست. هما نطور که احمدی نژاد مشایی و بقایی را تغییر نداد و در نهایت با حکم رهبری مشایی را از معاون اولی برداشت و البته برخوردهای ناشایستی نیز در این زمینه انجام داد، نهاوندیان، واعظی و نوبخت نیز چنین شرایطی را برای روحانی دارند.


این کارشناس سیاسی برای میزان اهمیت حلقه اول روحانی برای خص رئیس جمهور نحوه تغییر سیف را شاهد مثال آورد و گفت: همگان دیدیم که آقای روحانی تحت فشار شدید افکارعمومی سیف را که البته جزو حلقه اول تیم او محسوب نمی شد و اساسا در تیم روحانی نبود را به سختی تغییر داد، البته شخصی که دوره ریاستش بر بانک مرکزی به اتمام رسیده و تشت رسوایی اش نیز از بام بر زمین افتاده بود. حال تصور کنید تغییر نفراتی همچون واعظی، نوبخت و نهاوندیان که جزو تیم روحانی و حلقه اول او محسوب می شوند تا چه میزان می تواند غیرممکن باشد و البته آقای روحانی با تداوم این پافشاری ها قطعا آسیب خواهند دید.


وی ابراز امیدواری کرد نخبگان، رسانه ها و افکارعمومی روحانی را نسبت به تصمیمات اشتباه اقتصادی و تاکید بر اندیشه های فعلی آگاه کنند و او را قانع سازند که تداوم این شرایط با این نفرات و اندیشه ها، کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی نخواهد کرد.تنها یک سال از عمر دولت می گذرد و سه سال دیگر تا پایان کار باقیست، آیا روحانی قصد دارد با همین شرایط ادامه مسیر دهد؟ قطعا تداوم این وضعیت دولت دوازدهم و شخص روحانی را زیر سوال خواهد برد، هرچند من نسبت به بهبود اوضاع خوشبین هستم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده